Perumpamaan Tidak Langsung

Istilah Arabnya adalah التشبيه الضمني atau di sini penulis terjemahkan sebagai Perumpamaan Tidak Langsung. Kebiasaannya, perumpamaan secara langsung berlaku apabila sesautu perkara diumpamakan dan dibandingkan berlaku di dalam satu ayat yang sama.


Bagaimanapun, perumpamaan tidak langsung berlaku di dalam dua ayat berbeza yang masing-masing berhubungkait dari segi makna. Kita perhatikan definisi yang dipetik dari kitab Balaghah Wadihah :


تشبيه لا يوضع فيه المشبه والمشبه به في صورة من صور التشبيه المعروفة
بل يُلمحان في التركيب . وهذا النوع يؤتى به ليفيد
أن الحكم الذي أُسند إلى المشبه ممكن


" Perumpamaan yang tidak meletakkan musyabbah dan musyabbah bih sebagaimana kebiasaan dalam perumpamaan biasa yang dikenali tetapi diselindung di sebalik penyusunan ayat. Jenis ini didatangkan bagi memberi kesimpulan bahawa terdapat sandaran kepada musyabbah adalah mugkin berlaku. "

Untuk lebih jelas, kita teliti contoh di bawah ;

Abu Tayyib berkata :


ْمَن يَهُن يَسْهُل الهَوانُ عليه * ما لِجُرْحٍ بِمَيّتٍ إيلام

" Seseorang yang hina tiadalah terkesan dengan penghinaan kepadanya,
Tidaklah kecederaan itu menyakitkan kepada si mati "


Berlaku perumpamaan tidak langsung di sini kerana penyair bukanlah menyamakan si hina dengan si mati.

Tetapi keadaan yang belaku pada kedua-dua situasi ini pada logiknya memang tidak dapat disangkal mempunyai perkaitan.

Contoh-contoh lain ;

1. Abu Tammam berkata :


اصْبِرْ على مَضَض الحَسو * د فإنّ صبرَك قاتِلُه
النارُ تَأكُلُ بعضَها * إنْ لم تجدْ ما تأكُلُه


" Bersabarlah dengan kesempitan akibat hasad, sesungguhnya kesabaranmu akan membunuhnya
Api akan saling memakan satu sama lain, sekiranya tiada benda lain yang boleh dimakan "


2. Abu 'Itahiyyah berkata :


تَرْجو النجاةَ ولم تَسْلُكْ مَسالِكَها * إنّ السفينةَ لا تَجري على اليَبَس

" Kamu inginkan keselamatan (kejayaan) tetapi tidak mengikut saluranya
Sesungguhnya kapal itu tidak berlayar di atas daratan "


3. Abu Tayyib berkata :


فإنْ تَفق الأنام وأنت مِنهم * فإنّ المِسْك بعض دَم الغَزال

" Sekiranya kamu hebat dibandingkan manusia lain sedangkan kamu sebahagian daripada mereka,
maka sesungguhnya kasturi itu juga sebahagian daripada darah kijang "


Wallahu A'lam.