Nun al-Wiqayah

Selalu dah jumpa nun ni..tapi kadang-kadang dia ada, kadang dia tak dak. Jom kita tengok bila masa dia dan bila masa plak dia tak dak.

Sebelum kita nak tau bila, kena kenai dulu sapa dia?

Nun al-Wiqayah نون الوقاية adalah huruf nun yang berbaris kasrah terletak di antara fe'el @ huruf dengan ya mutakallim (ya aku la tu).

Wajib ada :

الفعل مثل عرفني
ليت > ليتني
مِن > منّي
عن > عنّي

Harus ada :

كأنّ > كأنني / كأني
إنّ > إنني / إني
لكنّ > لكنني / لكني
لعلّ > لعلني / لعلي

Mudah ja kan. Yang susahnya apa, susah nak ingat.. Wallahu A'lam..