Alfiyyah bukan Alpayah

Alhamdulillah, walaupun hari raya baru raya ke 3, demi tanggungjawab kupaksa diri untuk menulis jugak agar tidak mengecewakan pengunjung setia blog ini. Kali ini, tajuk yang dipilih adalah Alfiyyah. Sapa tak pernah dengar kan?

Kita akan membicarakan dahulu tentang penyusunnya dan serba sedikit fakta berkaitan matan itu sendiri.

Ibn Malik

Nama penuh beliau adalah Jamaluddin Muhamamd bin Abdullah bin Abdullah bin Malik al-Andalusi. Dilahirkan di Jayyan, Sepanyol pada tahun 600 H.

Ibn Malik telah mengembara dari Sepanyol ke Timur Tengah khususnya Mesir ketika zaman pemerintahan Ayyubiyyin iaitu Sultan al-Kamil Nasiruddin bin 'Adil (615-635 H), kemudian beliau berpindah ke Syam akibat pergolakan yang berlaku di Mesri ketika itu. Beliau telah berguru dengan Ibn Yai'sy di Halab. Kemudian menetap di Damsyiq bagi mengembangkan ilmunya.

Beliau juga mempelajari bahasa Arab daripada Abi Muzaffar Thabit bin Muhammad bin Yusuf dan mendalami ilmu qiraat daripada Abi Abbas Ahmad bin Nawwar. Mendalami kitab 'al-Kitab' karangan Sibawaih daripada Abi Abdullah bin Malik al-Marsyani.

Di antara karangan beliau adalah ;
المسلسل في نظوم المفصل
الكافية الشافية

الخلاصة ringkasan kepada الكافية
إكمال الإعلام بمثلث الكلام
لامية الأفعال

dan banyak lagi.

Beliau wafat di Damsyiq pada tahun 672 H.

Matan Alfiyyah

  • Dinamakan dengan Alfiyyah berdasarkan matannya yang berbunyi
وأستعين الله في ألفية * مقاصد النحو بها محوية
  • Mempunyai 1002 bait
  • Mengadungi 80 bab ( tidak termasuk muqaddimah dan penutup ) yang dimulai dengan bab Kalam dan diakhiri dengan baa Idgham.
  • Disusun berdasarkan bahar Rajz ( بحر الرجز ) iaitu ;
مستفعلن مستفعلن مستفعلن * مستفعلن مستفعلن مستفعلن

Nantikan sambungannya berkenaan syarh dan hasiyahnya serta kepentingannya dan bagaimakan mengapikasikannya. Insya Allah.

0 respon: